woensdag 11 april 2012

Die van Santos - 100 jaar

In 2002 heb ik de spanning rond een belangrijke Braziliaanse voetbalwedstrijd van dichtbij mee mogen maken. Terwijl ik door de straten van de stad São Paulo van mijn werk naar mijn hotel slenderde hoorde je de uitbundige voorbeschouwingen en schreeuwende reclameleuzen uit de winkels en de kroegen schallen. Deze wedstrijd in december 2002 was dan ook niet zomaar een competitiewedstrijd. Het was de finale van de Brasileirão, de nationale Braziliaanse voetbalcompetitie. Wie gaat er met de eer strijken? Santos FC of SC Corinthians, een van de vele roemruchte clubs die de stad São Paulo rijk is? Iedereen die ik sprak had er wel een uitgesproken mening over. Mijn eigen voorkeur lag bij Corinthians. Niet omdat mijn hart bij die club ligt maar omdat ik als fan van São Paulo FC iedereen de titel gun behalve de eeuwige concurrent, die uit de havenplaats Santos.




Maar ere wie eer toekomt, deze maand bestaat Santos Futebol Clube precies 100 jaar en is daarmee een van de oudste nog bestaande clubs van Brazilië. En over een roemrijke club gesproken! De FIFA verklaarde de club tot Beste Club van de Twintigste Eeuw in de Amerika's. Het won acht keer de Braziliaanse titel, negentien keer de titel van de competitie van de deelstaat São Paulo, eenmaal de Braziliaanse beker en driemaal de Copa/Taça Libertadores, waarvan de laatste keer in 2011.
Aan de club is onlosmakelijk de naam van Pelé verbonden. Van 1956 tot 1974 droeg hij het zwart-witte shirt van de club en voerde Santos persoonlijk tot grote hoogte. De club is sowieso een leverancier van uitmuntende spelers. Zomaar een greep, naast de historische grootheden Pelé en verdediger Carlos Alberto Torres leverde Peixe (Vissen, de koosnaam van de club) een Robinho, Alex, Diego, Ganso, Elano en natuurlijk de grootste Braziliaanse talenten van dit moment, Neymar bij de mannen en Marta bij de vrouwen. Maar genoeg over die van Santos. Bij de volgende San-São lusten we ze rauw!

O ja, ik ben U nog een uitslag schuldig. Santos won die zomerse dag in december. Ik heb de wedstrijd in een kroeg vol uitbundige paulistanos live kunnen bekijken. Een feestje op zich, ook al werd het uiteindelijk 2-3 in het hoofdstedelijke Morumbi-stadion, nadat Santos de heenwedstrijd een week eerder reeds met 2-0 had gewonnen .




Geen opmerkingen:

Een reactie posten