donderdag 26 april 2012

Jeugdige beloftes

Tja, hier is het ergens mee begonnen. Waarschijnlijk was dit de allereerste keer in mijn leven dat ik de notie kreeg dat er zoiets als Rio, laat staan Brazilië bestond. Ik was in 1978 dertien jaar oud en een dromerig aangelegde puber. Je hoorde dit nummer voortdurend op Hilversum III en in mijn herinnering was het hoogzomer. De belofte dat er een andere, zwoelere wereld op aarde te vinden is dan het nuchtere en enigszins saaie West-Friesland van die dagen. Het zaadje was gepland met dit wel erg typisch jaren '70-nummer: http://www.youtube.com/watch?v=R4GxUKYQ258


En daar was natuurlijk Kuifje. Deze jonge held heeft in mijn kindertijd ook heel veel aan mijn latere Brazilië-liefde bijgedragen. Vooral de albums die in Zuid-Amerika spelen (Het Gebroken Oor, De Zonnetempel en de afgebeelde titel) spraken mijn jeugdige fantasie aan. Staatsgrepen, tropische bossen, ara's, inheemse volkeren. Het kon allemaal niet op! Eldorado bestond!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten