maandag 8 juli 2013

Cazuza (4 april 1958 - 7 juli 1990)


Vraag aan een Braziliaan waar hij was op 7 juli 1990 en de kans is groot dat hij of zij dat nog weet. Het was zo'n dag dat er iets historisch plaatsvond. Iets wat zo'n diepe indruk op mensen maakt dat het in het geheugen gegrift staat. De dood van Cazuza was een vooraf aangekondigde, een waar al maanden via de massamedia naar werd toegeleefd.


Okee, ik geef toe het is niet zo mijn muziek, maar Cazuza is bij leven zo'n icoon in de Braziliaanse popmuziek geworden, dat ik in deze blog niet om hem heen kan gaan. Het was gisteren precies 23 jaar geleden dat Agenor de Miranda Araújo Neto (Rio de Janeiro, 1958) overleden is. Cazuza, oud-voorman van de in Brazilië legendarische popgroep Barão Vermelho, werd aan het einde van de jaren '80 van de vorige eeuw een held voor de Brazilianen, het boegbeeld van de strijd tegen HIV/Aids, het meest spraakmakende mondiale gezondheidsitem van die jaren. Vijf jaar vocht hij tegen de ziekte, maar tot vlak voor zijn overlijden is hij niet opgehouden met optredens. Tja, dat maakte veel indruk en leidde in die dagen tot mythische proporties van de zanger. (In Nederland vergelijkbaar met het optreden van René Klijn in Paul de Leeuw's immens populaire televisieprogramma Schreeuw van de Leeuw in 1992, waarin de eveneens door Aids getroffen zanger in een klap een legende werd.)


Persoonlijk heb ik ook nog iets aan Cazuza te danken. We schrijven 1996, het geboortejaar van mijn oudste dochter. Tot enkele dagen voor haar geboorte hadden we nog steeds geen naam voor haar gevonden. Nu wilde het toeval dat we die dagen, hoogzomer en het seizoen voor tropische muziek, toevallig een cassettebandje met opnames van Cazuza aan het draaien waren. "Nada, nada, nada, nada. Eu sou nada sem Você ..." Toen viel het kwartje. De verwijzing naar mij werd snel gemaakt en zo noemden wij onze eerste dochter Nada. (Gelukkig bleek het niet alleen "niks" te betekenen, want in andere talen dan het Portugees en het Spaans heeft het betekenissen als "morgendauw" (Arabisch), "hoop" (Servo-Kroatisch) en een van de woorden in het Sanskriet voor oerklank.)

Dus oproep aan mijn lezers: Waar was jij op 7 juli 1990?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten