dinsdag 11 juni 2013

Gilberto Gil in Amsterdam




Op 16 juli aanstaande is het dan zover. Voor het eerst van mijn leven naar een live-optreden van een van mijn grote Braziliaanse helden, Gilberto Gil. Op fietsafstand van mijn huis in Amsterdam, in de grote zaal van Paradiso. Met zijn album 'Minha História' is mijn liefde voor Brazilië ooit begonnen.
Ik zou in 1992 als historicus afstuderen aan de Universiteit van Groningen en tijdens de maanden die daar aan vooraf gingen heb ik lopen ploeteren op mijn eindscriptie. Een onderzoek naar de politieke context waarin Braziliaanse historici in de twintigste eeuw hun vak uitoefenden, aan welke beperkingen zij daarbij werden onderworpen tijdens de militaire dictatuur van 1964-1985 en als overstijgend verhaal de ontwikkeling van de Braziliaanse historiografie in de negentiende en twintigste eeuw, die werd uitgevochten door middel van een ideologische strijd die tussen links-progressieve onderzoekers en de rechts-autoritaire élite.
Het was een hete zomer in 1992 en van een vriend had ik een cassettebandje met Gilberto Gil gekregen ter morele ondersteuning van het werkstuk. Gilberto nam mij dag en nacht aan de hand mee door de cultuur en geschiedenis van zijn moederland. Wijdde mij in binnen de Braziliaanse ziel en heeft zo een zaadje geplant die inmiddels is uitgegroeid tot een heuse abacateiro, een avocadoboom met enorme proporties. Mijn scriptie werd hooggewaardeerd door de docenten en daarbij heb ik veel aan Gilberto Gil te danken. Gilberto, valeu companheiro!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten