maandag 4 juni 2012

Rodizio!

Mijn eerste kennismaking met een Braziliaanse rodizio vond plaats in 2002. Ik was nog koud geland in São Paulo of vrienden namen me mee naar een churrascaria op de tweede verdieping van een gebouw in Higienópolis, een van de betere wijken van deze wereldstad. Ik wist niet wat me overkwam!
We kwamen binnen in een enorme zaal, waar in alle hoeken mensen samen waren gekomen om de avond door te brengen. Er was in een van die hoeken werkelijk sprake van een uitgebreide bruiloft, maar door de grootte van de ruimte hadden we daar helemaal geen last van. Nauwelijks bekomen van mijn eerste duizelingwekkende indruk van de stad liet ik het allemaal geheel aan mij voorbijkomen. Letterlijk!

Ik kende het ritueel niet uit eigen ervaring. Om de tien minuten stond er een andere ober aan onze tafel met een spies vol geurig en sappig vlees. Nee, Brazilië is geen land voor vegetariërs. Het ene vlees zag er nog smakelijker uit dan de andere. Ik liet het mij gretig op mijn bord schuiven en waande mij een koning op een hofdiner uit vergane tijden.
Het smaakte mij allemaal uitstekend. Toen ik achteraf van mijn vrienden hoorde was voor orgaanvlees daarbij de revue was gepasseerd voelde ik me enigszins in de maling genomen. Maar een Braziliaanse rodizio met vrienden is de beste manier om die hindernis te kunnen nemen!

http://guia.folha.com.br/restaurantes/1098437-churrascarias-servem-rodizio-por-r-109-em-sp-veja-os-mais-caros.shtml

Geen opmerkingen:

Een reactie posten